القائمة الرئيسية

الصفحات

عندي ‏ألم ‏ووجع ‏في ‏أذني، ‏ما ‏هو ‏السبب ‏وطريقة ‏علاجه ‏وكيفية ‏التصرف ‏في ‏البيت ‏قبل ‏الذهاب ‏للطبيب ‏؟

* كتير من الناس بتحس بوجع أو ألم  في ودنها ومتعرفش ايه السبب. احنا النهاردة هنتكلم بالتفصيل عن آلام الأذن وازاي نعرف سببها وإزاي نتصرف في البيت لو مقدرناش نوصل لدكتور.

* اسباب وجع وآلام الاذن.

* في أسباب كتير لوجع الاذن وكل سبب له علاج معين. ممكن نقسم الاسباب اللى بتعمل وجع في الاذن لاسباب بتحدث أكثر في الاطفال وأسباب بتحدث أكثر في الكبار.

* من ضمن الاسباب وأشهرها انها تحدث في الكبار وهي شمع الاذن المتراكم.

* في الطبيعي الشمع نفسه مبيعملش مشكلة او وجع. ولكن محاولة تنظيفه ممكن تدخل الشمع للداخل اكتر ويتزنق داخل قناة الاذن والطبلة ويحصل بعدها وجع والتهابات. وخاصة إذا كان الشئ المستخدم في تنظيف الأذن غير معقم. زي المناديل والقطن وودانة الاذن. وبعض الاحيان ، بعض الناس ممكن تستخدم عود كبريت أو بنثه أو مفتاح العربية.

* كل الاشياء المستخدمة في تنظيف الاذن ممكن تدخل بكتيريا وفطريات داخل الاذن وبالتالى يحدث التهابات في القناة السمعية الخارجية وتبدأ القناة تورم وتسبب ألم شديد في الأذن.

* دخول المياه في الاذن أثناء الاستحمام أو الوضوء أو نزول حمام السباحة قد يسبب ألم بالأذن، الشمع بيمتص المياه ويبدأ يتمدد ويقفل قناة الأذن ويسبب ضيق وانزعاج بالأذن. وعندما يحاول الشخص بعدها أنه ينظفه بالودانه ، ولكن لا يستطيع اخراجه، بل يدفعه أكثر الى الداخل ويسبب ألم بقناة الأذن.

* في حالة وجود شمع وانسداد بقناة الاذن وخاصة بعد دخول المياه وتشرب الشمع وغلقه للقناة، نقوم بوضع نقط مذيبة للشمع تحضر من الصيدلية ولها اسماء مختلفة حسب البلد. في مصر اسم النقط ريموواكس وهي نقط توضع بالأذن وتقوم بإذابة الشمع وبعد استخدام النقط لمدة يومين على الاقل، خمس مرات يوميا ، يصبح الشمع سائل ويستطيع الشخص تنظيف الاذن، إما عن طريق الذهاب للطبيب لغسل الاذن أو غسل الأذن بنفسه في البيت. سوف نقوم بشرح غسيل الاذن في البيت بطريقة مفصلة في مقال منفصل.

* بعد غسيل الاذن ، من المفروض أن الألم يختفي واحساس كتمة الاذن يزول، ولكن اذا كان مازال هناك ألم قد يكون هناك مازال التهابات بقناة الأذن. نحتاج حينها ان نأخذ علاج مضاد للألتهابات ونقطة للالتهابات تنقط في الأذن ومراجعة الطبيب أذا لم يزول الالم. سيقوم الطبيب بفحص قناة الاذن ومعرفة السبب وكتابة العلاج على حسب التشخيص.

* دخول المياه في الأذن أثناء الاستحمام أو الوضوء قد يؤدي الى تكوين فطريات بقناة السمع الخارجية. الفطريات بتحدث أكثر في المرضى ضعاف المناعة مثل مرضى السكر ومرضى الكلى والامراض المناعية ومرضى الاورام. بتبدأ الاعراض بأكلان وشعور بالحكه داخل الأذن، واذا لم يتم العلاج واستمرت الفطريات، بمرور الوقت ستبدأ الفطريات بالتوغل داخل قناة الأذن وإحداث التهابات شديدة وتآكل بقناة الأذن وإحداث ألم شديد داخل الأذن وينتقل الى كل شئ يجاور الأذن مثل الوجه والفك والرقبة.

* علاج فطريات الأذن يكون عن طريق نقط الفطريات للتنقيط داخل الأذن ٣ مرات يوميا لمدة لا تقل عن اسبوعان. ونحافظ من دخول المياه الى الاذن عن طريق لبس سدادة للأذن أثناء الاستحمام أو نزول حمام السباحة.

*من أشهر الاسباب لوجع الاذن في الاطفال وصغار السن هي التهابات الاذن الوسطى ودي بتكون نتيجة دور برد او التهابات بالانف والحلق ونقلت للأذن الوسطى عن طريق قنوات الاذن الداخلية ( قناة استاكيوس). و دي بيكون قبلها في دور برد او التهابات عند الشخص قبل حدوث وجع الاذن.

* وبتظهر في الاطفال بصورة وجع شديد في الأذن ممكن يصرخ ويتألم منه مع وجود رشح وبرد وسخونية. ولو استمرت بدون كشف أو علاج ممكن تتطور، والاذن الوسطى يجمع جواها صديد والصديد يقوم بإحداث ثقب في الطبلة ويطلع من قناة الأذن الخارجية. ونشوف الطفل ساعتها نلاقي وجود صديد أو رشح طالع من الأذن للخارج.

* نعرف إزاي إن الرشح الخارج من الأذن صديد أو التهابات ولا شمع وافرازات طبيعية. في فروق مابينهم، نقدر نحدد من خلالها نوع الافرازات الخارجة من الأذن. الصديد أو المدَّه بتكون لونها ابيض مصفر أو ابيض مخضر ، انما الشمع الطبيعي بيكون لونه أصفر غامق أو بني. الصديد بيكون رائحته وحشة نتنه، انما الشمع الطبيعي ليس له رائحة. الصديد بيكون سائل وكل ما تنضفه ينزل تاني، انما الشمع بيكون لزج ويابس وعند تنضيفه مبيظهرش تاني بعدها.

* علاج التهابات الاذن الوسطى في أولها والموضوع لم يتطور لثقب الطبلة، بيكون في صورة مضاد حيوي ومضاد للالتهابات ونقط للانف لازالة الاحتقان وفتح قناة الاذن الداخلية ولا نضع نقط للاذن لان الطبلة سليمة. ولكن في حالة وجود ثقب بالطبلة وخروج صديد من الاذن ، نقوم بتنظيف قناة السمع وازالة الصديد ثم نضيف الى العلاج نقط للاذن لمنع الصديد وتطهير القناة السمعية الخارجية.

* ومن المفاهيم الخاطئة والمنتشرة بين الناس، لو أم وجدت ابنها بيصرخ من ودنه بتذهب الى الصيدلية ، والدكتور الصيدلي بيديها نقط مسكنه للاذن. النقط المسكنه للاذن لن تفيد في حالة وجود التهابات في الاذن الوسطي والطبلة سليمة. لأن النقط لن تصل الى الاذن الوسطى، لوجود طبلة سليمة تحجز وصول النقط للاذن الوسطى. أيه الحل ساعتها؟ لو مش عارفين نتصرف أو لا يوجد طبيب أنف وأذن متاح، الافضل نعطى الطفل دواء شرب أو اقراص مسكنه ( على حسب عمر الطفل)  عن طريق الفم، والدواء سيمتص من المعدة ويصل عن طريق الدم الى الاذن الوسطى، هيشتغل ساعتها ويكون فعال في تهدئة الالم لحين الكشف وأخذ العلاج المناسب.

*من الاسباب ايضا لوجع الاذن التهابات اللوز الصديدية ودي بتعمل وجع بيسمع في الاذن. او التهابات الضروس والاسنان زي ضرس العقل وده لو عامل التهابات او وجع بيسمع جامد في نصف الوجه والفك والاذن. الدكتور بيقدر يشخصها بإنه يكشف على الاذن ويجدها سليمه بينما اللوز أو الفم أو الاسنان بيجد فيها مصدر الألم والالتهابات. ساعتها نقدر نقول إن الوجع ليس من الأذن نفسها ولكن من مصدر مجاور. علاجها بيكون علاج للسبب وهو اللوز. والأذن نفسها لا تحتاج لعلاج.

*وممكن يكون وجع الاذن سببه التهابات في مفصل الفك السفلى. وفي الحالة دي الشخص بيحس بوجع في ودنه لما بيفتح الفم او بيقفله. وساعات بيحس بطقطقة او خرفشة او تزييق في ودنه. وعلاجه بيكون في صورة مضاد لالتهابات المفاصل وباسط للعضلات وعدم التحميل على الفك ومنع أكل الاشياء المجهدة لمفصل الفك زي اللبان.

* وممكن يكون سبب وجع الاذن خبطة او حادثة على الرأس في منطقة الاذن او خناقة او واحد ضرب شخص على ودنه. ممكن ساعتها يلاقي دم نازل من ودنه. وطبعا بيكون فيه وجع شديد.

* ممكن من الاسباب ايضا وجود ثقب او خرم بطبلة الاذن وساعتها المريض بيشتكي من صديد نازل من ودنه بصورة مستمرة من سنين و ده بيكون سببه التهابات مزمنة بالاذن الوسطى ووجود تسوس بعظمة النتوء الحلمي بتاعة الاذن.

* في الاطفال الرضع يوجد سببين مشهورين لوجع الاذن. وجع الاذن في الرضيع يأتي في صورة عياط وصريخ أكثر من الطبيعي. قلق الرضيع أثناء النوم وعياطه المستمر. الرضيع بيهز راسه كتير يمين وشمال، ممكن كمان يحط صابعه في أذنه كتير ويشد فيها. مع وجود بعد السخونية والخنفرة أثناء النوم.

* من أشهر اسباب وجع الأذن في الرضيع هو التسنين، بمعنى الطفل يبدأ يسنن ويطلع سنان. خروج السن من اللثة يؤدي الى وجع بيسمع في الأذن وبيكون علاجها في صورة مسكن بسيط، مع جل للتسنين يوضع على اللثة.

* السبب التاني المشهور لوجع الأذن  في الرضيع هو الرضاعة الخاطئة ورجوع لبن الرضاعة في قناة الاذن الداخلية استاكيوس ودخول اللبن الى الاذن الوسطى وحدوث التهابات. لذلك بننصح الامهات برفع رأس الرضيع ٤٥ درجه أثناء الرضاعة وعدم ارضاع الطفل وهو نائم وراسه نايمة على المخده او الأم نايمة. وعلاج الالتهابات بيكون في صورة مضاد حيوي ومضاد للالتهابات ومسكن وتظبيط وضعية الرضاعة.

* ونصيحة لكل الناس، اكيد كل سبب له علاج مختلف. مش مجرد قطرة أذن من الصيدلية هتحل الموضوع. لان ببساطة الصيدلي مش هيعرف السبب وبيديك قطرة مسكنة وخلاص ذي اوتال او فيوتك القطرة الصفرة والحمرا زي الناس مبتقول.

* شير عشان غيرك يستفيد.

#دكتورمحمدربيع_خيري إستشاري الانف والاذن والحنجرة وجراحات ومناظير الانف والجيوب الانفية، جراحات تجميل الانف والاذن.

مركز  الدكتور / محمد ربيع خيري 
إستشاري الأنف والأذن والحنجرة و جراحات تجميل الأنف ومناظير الجيوب الانفية بالزقازيق. 

*العنوان: الزقازيق - ميدان الصاغة - برج الصاغة - أول الكوبري أعلى صيدلية العوضي 

*مواعيد الكشف بالمركز: من السبت إلى الخميس 
من ٥ الى ٨ مساءا 
الكشف بالحضور
*سعر الكشف ١٠٠ جنيه و الكشف بالمناظير 
دكتور محمد ربيع خيري انف واذن
ميدان الصاغة, Kafr Al Hosr, Zakazik First, Ash Sharqia Governorate 44511
0106 621 4496
https://maps.app.goo.gl/WnDRqtftFTN4We1R7

تعليقات