القائمة الرئيسية

الصفحات

عملية تجميل ‏الأذن ‏البارزة ‏أو ‏الخفاشية

#تجميل_الأذن

✴ عملية تجميل الاذن أو اصلاح صوان الاذن أو عملية الاذن البارزة او الاذن الخفاشية أو أذن الوطواط ، كل هذه الاسماء بمعنى واحد وتقصد نفس العملية وهي اصلاح بروز الاذن عن الرأس وتقريب الأذن الى الرأس بحيث لا تكون بارزة من المنظر الأمامي أو الخلفي. والتي قد تسبب مشاكل نفسية للشخص منذ الصغر وممكن تؤدي الى عقدة نفسية وعدم الثقة بالنفس. وأضف الى ذلك التنمر لدي الاطفال اصحاب الأذن الخفاشية أو البارزة وتبدأ هذه المشاكل في الظهور عند دخول الاطفال المدارس ويبدأ الاطفال في ملاحظة شكل الاذن البارز عند الطفل والتنمر عليه.
✴ ولهذا فإن السن المناسب لاجراء هذه العملية يكون ابتداءا من سن ٥ سنوات، عندها يكون اكتمل نمو صوان الاذن ويكون مسموح بإجراء هذه الجراحة في هذا الوقت. وهو أيضا وقت مناسب للطفل قبل دخول المدرسة الابتدائية وملاحظة الاطفال تبدأ في الظهور والتنمر والذي قد يؤدي الى مشاكل نفسية لدى الطفل وانطواءه ويصبح عدوانيا كاره للمجتمع وباقي زملاءه ويفقده الثقة بنفسه.

✴ من الأسئلة الشائعة عن عملية تجميل الأذن البارزة:

✅ كيف تتم عملية اصلاح الأذن البارزة الخفاشية  ؟
في طرق كتير للعملية والاشهر بالنسبة للناس طريقتين هم الجراحة والخيوط.
تفاصيل العملية صعب تتفهم لغير المتخصصين. ولكن هنحاول نشرح للناس قدر الامكان.

✅ عشان نعرف العملية بتتعمل ازاي ، المفروض اننا نعرف ايه سبب بروز الاذن. الاذن البارزة أو الخفاشية بيكون غضروف الاذن شكله غير طبيعي وفاقد لكل الانحناءات الطبيعية، بمعنى انه بيكون مفرود وليس به تشكيل طبيعي كما في الاشخاص الطبيعين، غير ان حجم قاعدة الغضروف واتصاله بالرأس بيكون اكبر من الطبيعي. هذا يؤدي الى انه يكون مفرود وكبير عن الطبيعي ويكون بارز من الرأس بشكل اكبر من الطبيعي.

✅ هل ممكن يكون الاذن اليمين مختلفة عن الاذن الشمال. ممكن في بعض الاحيان يحصل كده فعلا ولكنها نسبة قليلة. تجد وقتها ان في أذن اكبر أو بارزة عن الاخرى. هذا نسبته قليلة ولكن الاكثرية بيكون الاذنين بارزين زي بعض.

✅ إيه اللي بيتم في العملية؟
العملية عبارة عن اعادة تشكيل الغضروف واعطاءه بعض الانحناءات ليأخذ الشكل الطبيعي ويقرب من فروة الرأس، بالاضافة الى ازالة جزء من قاعدة الغضروف المتصلة بفروة الرأس لو كانت كبيرة.

✅ كيف يتم إعادة تشكيل غضروف الأذن ليأخذ الشكل الطبيعي.
إما عن طريق عملية جراحية يتم فيها فتح الجلد من خلف الاذن ثم يتم رفع الجلد والانسجة من الخلف والوصول لغضروف الاذن وبعدها يتم تشكيله بالخيوط أو اضعاف غضروف الاذن بتشريح الغضروف وتضعيفه وبعدها يوضع الخيوط ثم يتم ازالة جزء من قاعدة الغضروف المتصلة بالرأس. وبعدها يتم تقفيل الجرح الموجود بالجلد وانتهاء العملية.
أو عن طريق تشكيل الغضروف بالخيوط من خلال المرور من الخارج دون فتح الجلد ورفع الانسجة.

✅ طريقة تشكيل الغضروف نفسه لها اكثر من ٢٠٠ طريقة مستحدثة وتم عمل ابحاث كتير عليها مع وجود نتائج مختلفة. ولا يوجد اتفاق عام بين الجراحين على طريقة واحدة. بل ان كل جراح بيفضل طريقة معينه أريح له اثناء الشغل وبيكون شايف انها الطريقة الافضل من حيث النتيجة.
و كل يوم في طرق جديدة يتم استحداثها ويتم عمل ابحاث عليها تؤيدها.

✅ لا يوجد افضلية بين طرق تشكيل الغضروف. بل ان مهارة الدكتور وخبرته ونتايجه في عمليات سابقة بتحكم النتيجة وليست الطريقة.

✅ الخيوط المستخدمة تكون خيوط تجميل دائمة، الغرض منها انها تحافظ على تشكيل الغضروف وثنيه والصاقه بفروة الرأس، ومنع الغضروف من الرجوع مرة اخرى ومنع انه يتفرد ويبرز بعيد عن الرأس.

✅ الخيوط تكون مهمتها في الأشهر الأولى من العملية حيث انها هي التي تحافظ على منع رجوع الغضروف للشكل المفرود البارز. بعد مرور أشهر يحدث تليف داخل الاذن بحيث تأخذ الاذن هذا الشكل الدائم وتمنع رجوعها مرة أخرى. وتكون الخيوط في هذا الوقت بدون قيمة ولا نكون خائفين من رجوعها مرة أخرى.

✅ هل يوجد أي مشاكل من الخيوط المستخدمة؟
الخيوط الدائمة تكون من مادة المرسيلين أو من مادة البرولين أو النايلون، وهذه الخيوط لا يتفاعل معها الجسم وممكن تبقى طول العمر بدون أي مشاكل. ولكن في بعض الاحيان لو جلد الاذن رقيق ، ممكن بعد فترة المريض يحس بالخيط تحت الجلد ويكون عامل زي نقطة زرقاء بتشوك تحت ايده، وممكن وقتها يتم ازالتها في العيادة كأننا بنزيل شعرة من تحت الجلد، اذا كانت بتضايق المريض.

✅ في انواع خيوط تانية ممكن تستخدم في العملية زي الخيوط الغير دائمة من مادة الفيكريل ولكن من عيوبها انها ممكن تضعف أو تذوب قبل ان يثبت تشكيل الغضروف على القالب النهائي ، بمعنى ان غضروف الاذن يرجع يتفرد تاني لأن الخيوط اللي ماسكاه ذابت أو ضعفت قبل ٦ شهور.

✅ أيهم احسن في النتيجة ؟
خبرة الدكتور هي اللي بتحكم النتيجة وليس الطريقة. في جراحين نتيجتهم هايلة في الجراحة وفى جراحين نتيجتهم هايلة في الخيوط. يعني اهم شئ مهارة الدكتور ونتايجه ، وليست الطريقة اللى هيعملك بيها.

✅ هل الأذن بترجع تاني بعد فترة ؟
دي بيحكمها حاجتين ، أولها خبرة الدكتور ومهارته، تاني حاجة طبيعة غضروف الأذن وقوته في انه يرجع يتفرد زي الأول ويكون بارز. في نسبة ولكنها قليلة إنه يرجع يتفرد تاني. ونسبة الرجوع ممكن تكون بسيطة أو كبيرة زي قبل العملية. ده  بيحصل في أول ٦ شهور. انما بعد ٦ شهور بيثبت على وضعه.

✅ هل في احتمالية تشوه تحصل؟
مع الدكتور المتخصص في العملية لا يحدث تشوهات. انما ممكن ترجع الاذن تتفرد تاني و ده في نسبة قليلة زي ما قولنا  ويكون سببه طبيعة غضروف الأذن وبتختلف من شخص لاخر.
مع الطبيب الغير متخصص ممكن يحصل تشوهات. تشوهات بمعنى ان شكل الاذن يكون غريب، غير الشكل الطبيعي. يعني الأذن تكون متنيه أو منحنية أو مطبقة بطريقة غريبة عن الطبيعي ، عشان كده بننصح الناس مش أي دكتور تجميل وخلاص، لازم يكون متخصص في جراحات الأذن. يعني ليس كل دكتور تجميل بيعرف يشتغل عمليات تجميل الاذن، وممكن يكون بيشتغل العمليات ولكن ليس لديه مهارة أو خبرة أو نتائج جيدة في مثل هذه العمليات.

✅ دكتور التجميل ممكن يكون تخصص جراحة عامة وتخصصه الدقيق هو تجميل الوجه ومن ضمنها تجميل الأذن. وممكن يكون دكتور التجميل يكون تخصص جراحات أنف وأذن وتخصصه الدقيق هو تجميل الأذن.
بمعني ان الدكتور ممكن يكون دكتور تجميل أو دكتور أنف والاذن. والاتنين يكونوا متخصصين في تجميل الاذن.

✅ العملية بتتعمل ببنج كلي ولا موضعي ؟
متاح انها تتعمل بالطريقتين على حسب الدكتور ما بيفضل. في الاطفال بنفضل البنج الكلي وصعب جدا البنج الموضعي، لأن صعب الطفل يثبت راسه وميتحركش لأي سبب أثناء العملية.
البنج الموضعي معناه بنحقن مكان الأذن بس بمخدر، انما المريض بيكون صاحي ويقدر يتكلم ويتحرك ويقوم أثناء العملية ، ده هيحتاج ثبات وصبر طول مدة العملية وصعب ان الطفل يستحمل.
✅ في المرضى الكبار ممكن يتعمل بنج كلي أو موضعي. وسهل على الشخص البالغ انه يسمع الكلام ويثبت راسه طول فتره العملية، لو حب يعملها ببنج موضعي اذا كان الجراح موافق.
البنج الكلي المريض بيكون نايم ومتخدر تماما ومتوصل بجهاز تنفس أثناء العملية، ولا يوجد خطورة طالما ان مركز العمليات مجهز ودكتور التخدير مؤهل وشاطر، وبيكون أسهل للمريض والدكتور. بالنسبة لوقت العملية، بيكون المريض،كأنه كان نايم وصحي.
وفي كلتا الحالتين المريض مبيحسش بأي ألم اثناء العملية.
✅ هل في مضاعفات ممكن تحصل من البنج؟
أي شئ ممكن يحصل منه مضاعفات ولكن نسبته قليلة جدا في الحدوث ، زي ماقولنا طالما ان المركز مجهز ودكتور التخدير مؤهل وخبرة.

✅ ايه المضاعفات اللى ممكن تحصل؟
ان المريض يكون عنده حساسية من أي مكونات البنج. او ان المريض يطول شوية في الصحيان من البنج. يمكن التعامل مع مثل هذه الحالات والمريض بيعدي منها بأمان ومن غير حدوث مشاكل صحية.

✅ العملية بتتعمل من سن كام ؟
في الاطفال من سن ٥ سنين أو اكبر. في الكبار متاحه في جميع الاعمار.

✅ بقعد مدة قد إيه عشان اقدر ارجع لشغلي أو دراستي ؟
بعد العملية بيكون في رباط حول الأذن، بيتفك بعد اسبوع ويقدر الشخص يمارس حياته.
     -------------------------------------------------
💎 صور لمريض بعد العملية ب ٩ شهور. والحمد لله نتيجة رائعة ودائمة. الشكر للمريض للموافقة على نشر الصور.
     -------------------------------------------------
🚩 دكتور/ محمد ربيع خيري 🚩 
**دكتوراة وإستشاري جراحات الأنف والأذن. كلية الطب البشري جامعة الزقازيق**
     ------------------------------------------------
✅ العنوان: الزقازيق - ميدان الصاغة - برج الصاغة - أول الكوبري العلوي - أعلى صيدلية العوضي - امام مصوغات وديع انطوان.
📲 تليفون الحجز والاستعلام :  ٠١١٤٠٧٨٢٧٨٨  / ٠١٠٦٦٢١٤٤٩٦

تعليقات